5 Yleisintä syytä miksi markkinointisi epäonnistuu


1. Saatat olla erottumatta kilpailijoistasi tai tarjouksesi ei herätä kiinnostusta. Kaikki onnistuneet mainokset herättävät aluksi huomiota ja kiinnostusta niiden kohdeyleisöllä ja vasta sen jälkeen vasta he ottavat yritykseen yhteyttä tai ostavat tuotteen. Jos tarjouksesi/mainoksesi on samanlainen kuin kilpailijasi tarjoukset/mainokset, niin tuskin kohdeyleisösi pysähtyy lukemaan sitä. Siinä tapauksessa mitä järkeä sellaisissa sitten on?

2. Saatat näyttää tarjoustasi väärälle yleisölle. Esimerkiksi jos ajattelet että kohderyhmäsi on “24-65v naiset ja/tai miehet” niin olet suurella todennäköisyydellä väärässä. Tämä kuulostaa naurettavalta tai ilmiselvältä, mutta vaikka jos asiakaskuntasi on laaja, he ostavat suurella todennäköisyydellä tuotteesi eri syistä. Vasemmalla kädellä tehty kohderyhmän valitseminen on yllättävän yleinen virhe, joka saattaa lotrata aikaasi, hermojasi ja budjettiasi satojen, tuhansien ja kymmenien tuhansien eurojen edestä. Älä siis tee hätiköityjä päätöksiä kohderyhmän valitsemisessa.

3. Tarjouksesi saattaa olla tylsä tai liian tyypillinen alallesi. Elämme massakulutuksen aikaa, jolloin ostaminen on kivaa ellei toki puhuta hautakiven tilaamisesta. Kun potentiaalinen asiakas miettii ostoa tai on ostamassa, hänellä pyörii jossain takaraivossa ajatuksia oston mahdollisista negatiivisista ja positiivisista seurauksista. Jos tarjouksesi on monimutkainen, vaikea tai ei herätä lainkaan tunteita, niin sievennä kaikki turha ja säilytä oleelliset asiat. Mieti, mitä kohderyhmäsi haluaa palveluistasi ja miten voit olla niille avuksi. Sillä pääsee pitkälle!

4. Et saata tietää, mitkä syyt saavat potentiaaliset asiakkaasi ostamaan sinulta (tai kilpailijaltasi). Jos et tiedä, miksi aiemmat asiakkaasi ovat ostaneet sinulta, niin miten tulet tietämään, miten saat mahdolliset asiakkaasi ostamaan? Valitettavasti moni yrittäjä ei analysoi omia asiakkaitaan, joka johtaa usein huonoon mainontaan. Selvitä mitä kohdeyleisösi haluaa ja anna niille se, mitä ne tarvitsee!

5. Tekniset viat. Simppeliä: Jos tarjouksesi kuulostaa tyhmältä, mainoksessa oleva grafiikka keskeneräiseltä ja verkkosivu näyttää virheitä, niin tuskin mahdolliset asiakkaasi ostavat sinulta. Tarkista siis sisältösi ennen julkaisua!

Haluatko, että auttaisimme sinua markkinointiasioissa ilmaiseksi? Mitä jos analysoimme ilmaiseksi markkinointisi sekä asiakaspolkusi ja kerromme, miten saat enemmän tuloksia verkosta?

Yhteenveto

Sivujen pitää palvella asiakasta kaiken kokoisilta laitteilta paikasta mistä hyvänsä. Sisällön täytyy olla skimmattavaa ja sivun käyttö helppoa.