Mikä tekee verkkosivuista myyvät?

Pelkkä sivuston visuaalinen ilme ei ole kaikki kaikessa

Tiedätkö tunteen, kun verkkosivusi näyttävät mielestäsi hienoilta ja kuvaavat yrityksesi luonnetta mainiosti, mutta myynnistä ei voi sanoa samaa? Vaikka verkkosivujen ulkoasu on tärkeä se ei ole missään tapauksessa kaikki kaikessa. Ero myyvissä ja huonosti myyvissä sivuissa on se, että myyvät sivut näyttävät käyttäjälle selkeämmin mitä sivustolla on tarjottavaa ja miten itse sivustoa käytetään.

Mikä vaikuttaa verkkosivujen myyvyyteen?

Jotta voimme mitata verkkosivujen toimivuutta, on meidän asetettava konkreettinen tavoite. Yleisin tavoite on yhteydenottolomakkeen täyttö, mutta se riippuu paljon yrityksen liiketoiminnasta. Kun lähdet suunnittelemaan verkkosivua, ensimmäisenä asiana sinun tulee määrittää haluamasi tavoite toiminnolle. Jos verkkosivuillasi ei ole tällä hetkellä tavoitetta millekään toiminnolle ja teet markkinointia, heität rahaa roskiin. Sivustosi voisi tuottaa paljon enemmän liikevaihtoa jos ne keskittyisivät haluttuihin toimintoihin.

Verkkosivun ulkoasun tulisi muodostua sivujen tavoitteiden mukaan eikä hyvännäköisyyden perusteella. On suunniteltava asiakaspolkuja, joita pitkin asiakkaat kulkevat sivuilla, eikä graafisia elementtejä joihin harvempi asiakas todellisuudessa kiinnittäisi huomiota. Jos asiakaspolkua ei ole suunniteltu kunnolla, sivusi saattaa ohjata asiakkaita pois sivuilta.

Sivusto pitää suunnitella yrityksen kohdeyleisölle, eikä jokaiselle mahdolliselle internetin surffaajalle. Jos sivut yrittää saamaan toimimaan jokaiselle mahdolliselle käyttäjälle, on suurena riskinä se, että ne eivät toimi kunnolla kenellekään. Tässä on paljon tärkeämpää saada kohdeyleisö rakastumaan sivuihin.

Eikö siis sivujen visuaalisella ilmeellä ole väliä?

Kysymys ei ole sivujen tyylikkyydestä vaan sivujen helppokäyttöisyydestä. Tyylikkyydelläkin on tietysti suuri osa luoton luomisessa, mutta se ei riitä tuomaan myyntiä. Bluuni tekee tyylikkäitä sivuja, mutta jokainen sivu on suunniteltu helppokäyttöisyys ensin.

Tyylikkyys silti nostaa mielikuvaa yrityksestänne uskottavammaksi ja asiantuntevammaksi yhteistyökumppaniksi.

Yhteenveto

Kysymys ei ole sivujen tyylikkyydestä vain sivujen helppokäyttöisyydestä. Tyylikkyydelläkin on tietysti suuri osa luoton luomisessa, mutta se ei riitä tuomaan myyntiä. Bluuni tekee tyylikkäitä sivuja, mutta jokainen sivu on suunniteltu helppokäyttöisyys ensin.

Kaunista on kiva katsoa. Hyvältä polulta on helppo ostaa. Kauniilta polulta on kiva ja helppo ostaa.