Minkälaiset verkkosivut toimivat vuonna 2020?

Tähän vaikuttaa lukuisia asioita, kuten kohdeyleisö, yrityksen tavoitteet, toimiala ja verkkosivuprojektin tavoite. Sivutkin voidaan toteuttaa hyvin monella eri rakenteella erilaisille alustoille.

On kuitenkin hyvä pitää kiinni näistä viidestä peruspilareista, jotka löytyvät jokaiselta toimivalta ja myyvältä verkkosivulta.

Sivujen pitää toimia kaikilla näytöillä

Verkkosivuja käytetään niin monella laitteella, ja jokaisella niistä on erikokoinen näyttö. Tätä varten verkkosivu pitää suunnitella skaalautumaan jokaiselle niistä, jotta se voisi palvella jokaista asiakasta.

Hankalaa tästä tekee se, että mobiililaitteiden näytöihin ei mahdu verkkosivun sisältö järkevästi ilman kunnollista suunnittelua.

Noin puolet googlen käyttäjistä ovat puhelimella, joten verkkosivujen toimivuus puhelimella on melkein yhtä tärkeää, kuin itse verkkosivujen olemassaolo. Jos sivut eivät toimi kunnolla puhelimella, on todennäköistä että asiakas etsii toisen yrityksen helppokäyttöisimmillä verkkosivuilla.

Hakukoneoptimointi on yhä tärkeämpää

Jos asiakkaat eivät löydä sivuillesi googlesta, onko sillä silloin mitään väliä minkälaiset sivut yritykselläsi on? Hakukonenäkyvyyteen vaikuttaa lukuisia teknisiä seikkoja, mutta yhtälailla vaikuttaa itse sisältö. Sisältö on tehtävä, niin että tekstistä löytyy oikeat hakusanat, sopivissa määrissä. Digitoimistosi, kuten Bluuni hoitaa teknisen puolen, mutta voimme myös olla avuksi sisällön kanssa. Varmista digitoimistoltasi että he auttavat sinua sisällön kanssa

Sivujen pitää latautua nopeasti

Jopa 5 sekunnin latautumisaika on hidas googlen mukaan. Latautumisnopeus vaikuttaa verkkosivun myyntiin ja myös yhtälailla googlen-näkyvyyteen. Verkkosivujen latautuminen johtuu ainoastaan teknisistä seikoista, mutta tyypillisimmät hidastajat ovat liian suuret kuvatiedostot

Verkkosivujen toimivuutta pitää pystyä mittaamaan

Mittaaminen on digimarkkinoinnin tärkeimpiä käytäntöjä. Ilman kunnollista kävijäseuranta markkinointi on kuin ampumista ilman tähtäintä. Tuhlaat vain rahaasi ja aikaasi. Markkinointiin tehdään verkkosivujen kävijäseurantatyökalujen tuloksien perusteella päätöksiä. 

Tunnettu ja toimiva työkalu Google analytics on ilmainen ja helppokäyttöinen seurantatyökalu. Se kertoo mistä käyttäjä on tullut sivuille, kauan vieraillut, mitä tehnyt ja muita hyödyllisiä tilastoja.

Helppokäyttöiset sivut saavat asiakkaan palaamaan

Verkkosivuilta täytyy löytyä relevantti tieto asiakkaalle ilman minkäänlaista venkslaamista. Mitä helpommin haluttu tieto löytyy, sitä paremmin sivut tulevat myymään. Periaate, millä Bluuni tekee sivuja on “älä pakota minua ajattelemaan”. Tarkoitamme sillä että kaiken sivuilla pitäisi olla loogista ja itsestäänselvää.

Mitä pidempään sivuilla pitää etsiä haluttua tietoa, sitä kauemmaksi kaupan todennäköisyys siirtyy.

Sivuston visuaalinen hierarkia on tärkeä. Kukaan ei aio käyttää aikaansa pienten tekstien lukemiseen, joten sivut ovat suunniteltava skimmattavaksi.

Yhteenveto

Sivujen pitää palvella asiakasta kaiken kokoisilta laitteilta paikasta mistä hyvänsä. Sisällön täytyy olla skimmattavaa ja sivun käyttö helppoa.

Teknisten ominaisuuksien hyvä hoito varmistaa, että potentiaaliset asiakkaat löytävät sivuillesi. Sivuilta nopeasti löytyvä hyvä sisältö saa heidät palaamaan sinne. Pidä huolta molemmista.