Mitä saavuttamattomuus maksaa yrityksellesi

Oletko koskaan kokenut verkkosivun käyttöä hankalaksi? Ehkä tekstinpätkä ei näkynyt selkeästi tai klikkasit pikkuriikkisen painikkeen ohi vahingossa.

Suurimmalta osin tämä ei ole ongelma normaalille ihmiselle, mutta asia on täysin eri iäkkäille tai näkövammaisille. He tarvitsevat verkkosivuilta asioita, kuten tekstin kontrastia, selityksiä kuville, painikkeen toiminnon selityksiä ja noin 60 muuta asiaa, mitä normaali ihminen ei välttämättä edes huomaisi.

Esimerkkinä: sinä pystyt varmasti lukemaan alla olevat molemmat tekstinpätkät, mutta toinen niistä ei yllä lähellekään saavutettavuuden kriteereihin.

Näitä saavutettavuuden kriteereitä kutsutaan nimellä WCAG – web content accessibility guidelines. Nämä kriteerit päivittyvät teknologian mukana, joten viime vuonna läpäisevä verkkopalvelu ei välttämättä läpäise ilman lisäyksiä seuraavana. WCAG ei ole pakollinen säännöstely, mutta esimerkiksi euroopan unionin saavutettavuuden direktiivi muodostuu WCAG 2.1 -standardin mukaan. 

Miksi tämä on tärkeää

Hyvä Google -asema

Vaikka yrityksesi kohderyhmä ei koostuisi ikäihmisistä, Googlella on vakava mielipide asiasta nimittäin huono saavutettavuus vaikuttaa negatiivisesti näkyvyyteen. Google lukee verkkosivua tietyiltä osin samanlailla kuin näkövammaisen päätelaite. Esimerkiksi kuvien selitystekstien eli alt-tagien perusteella Google analysoi sivuston kuvia. 

Yritykset saavutettavilla verkkosivuilla saavat enemmän potentiaalisia asiakkaita

Ihmisryhmät käyttävät heille helppokäyttöisiä verkkosivuja, koska he eivät voi käyttää muita.

Näin yritykset, ketkä osaavat saavutettavuuden saavat itselleen asiakkaita huomattavasti pienemmällä kilpailulla. 

Hyvää asiakaspalvelua

Saavutettavuudesta hyötyy myös normaalit ihmiset. Laitteet, kuten Google Home, Amazon Alexa ja Applen Siri lukevat jo nyt verkkosivujen sisältöä käyttäjilleen. Kaikki saavutettavuuden kriteereihin listatut asiat, kuten painikkeiden koko, eivät ole tärkeitä pelkästään ikäihmisille.

Helposti käytettävä verkkosivu antaa hyvän kuvan yrityksestä  – sama pätee myös käänteisesti.

Käytännössä saavutettamattomuus maksaa 

Kun asiakkaat eivät pysty käyttämään verkkosivua, ei tilauksia paljoakaan kilahda kassaan. Myöskään, jos sivut eivät löydy Googlesta asiakkaat eivät löydä sivuille. 

Ongelmana on se, että saatatte menettää näkövammaisia asiakkaita huomaamatta. Vaikka sivut näyttäisi teidän silmiinne hyvältä, sama ei todellakaan päde kaikkiin. 

Vielä kerkeää olla ensimmäisten mukana

Saavutettavuus tulemaan olemaan normi lähitulevaisuudessa vähintäänkin EU:n direktiivien pakottamana. Ensimmäiset julkaistut saavutettavuuskriteerit alkavat vaikuttamaan itsestäänselvyyksiltä, koska lista kasvaa joka vuosi.

Jaa tämä julkaisu

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Tämä sivusto käyttää evästeitä käyttökokemuksen parantamiseksi ja palveuiden tarjoamiseen.