Verkkokauppa yritykselle

Verkkokaupan perustaminen. Kuulostaa isolta ja vaikealta. Ja kalliilta. Ja sitä se voi ollakin. Muutama vuosi sitten se oli sitä aina.

Nykyään verkkokaupan perustaminen voi olla nopeaa, kannattavaa ja vaivatonta. Ja vaihtoehtoja on paljon. Itseasiassa niin paljon, että siitä voi tulla informaatioähky.

Osa Bluunin missiota on auttaa yritysten päättäjiä ymmärtämään digitaalista maailmaa paremmin.

Kokosimme tälle sivulle niitä asioita, mitä verkkokaupan perustamisessa kannattaa ottaa huomioon.

Luettuasi ohjeet osaat valita verkkokaupan tilaamisen ja itse tekemisen välillä. Tiedät myös miten verkkokaupan toimittaja valitaan ja miten saat ohjattua kauppaasi asiakkaita.

Muista, että se perustaminen on vasta alku.

Mukavia lukuhetkiä!

Tuukka & Sales Design Team Bluuni

Yhteenveto kiireisille (1min)

Kannattaako?

Tuotteita ja palveluita kannattaa myydä (myös) verkossa. Voit käyttää ulkopuolista myyntialustaa tai rakentaa oman.

Syventymällä asiakkaiden tarpeisiin ja odotuksiin pystyt suunnittelemaan oman näköisesi ja erinomaisesti palvelevan myyntikanavan. Voit sähköisessä kanavassa minimoida fyysisen liikkeen edut ja maksimoida verkon hyvät puolet.

Mihin pitää keskittyä?

Panostamalla kilpailijoista erilaistavaan sisältöön tulet huomaamaan asiakkaiden valitsevan sinut heidän sijastaan.

Tutki, mitä kilpailijasi sivuillaan kirjoittavat ja mieti, miten itse sanoisit asian. Kysy asiakkailtasi, mitä he haluaisivat sivuilla olevan ja laita se sinne. Älä välitä verkkosivusuunnittelun uusimmista hypetyksistä, vaan keskity asiakkaaseen. Paranna asiakaspalveluasi systemaattisesti.

Yhdessä vaan tulee (useimmiten) parempi

Osaava yhteistyökumppani helpottaa ja nopeuttaa projektia ja pienentää sen riskejä. Kysymällä tarjouspyynnössä olennaiset asiat oikean kumppanin valinta helpottuu. Kun keskityt olennaiseen, säästät myös aikaa. Verkkokaupan rakentamisen ei tarvitse viedä kuukausia. 

Mitä sitten, kun se on tehty?

Kun kauppa on pystyssä ja toimii täydellä teholla, hyvin suunniteltu ja toteutettu ylläpito huolehtii niin teknisestä toimivuudesta kuin asiakaskokemuksen kehittymisestä oikeaan suuntaan. Säännölliset päivitykset sekä sisällön uudistaminen kuuluvat digimyynnin arkeen.

Pysymällä ajan hermolla ja leikkimällä uusilla markkinointitavoilla myös uudet asiakkaat löytävät tiensä kauppaan ja vahvistavat sen digitaalista jalanjälkeä. Etsi luotettavat ja puolueettomat kanavat trendien seuraamiseen ja kokeile rohkeasti!

Kannattaako perustaa verkkokauppa?

Oletko kuullut tarinan kahdesta veljeksestä, jotka ratkaisivat kylän vesiongelman eri tavoilla?

Toinen raatoi kantamalla vettä kilometrien päästä, samalla kun toinen rakensi vesijohdon. Vaikka veden kantaja ehti tienaamaan johdon rakentamiseen menneiden kuukausien aikana paljon rahaa, vesijohdon valmistuttua rakentaja tienasi saman ensimmäisen tunnin aikana.

Verkkokauppaan investoiminen on hyvin samankaltainen prosessi tuon vesijohdon rakentamisen kanssa. Kun se kerran suunnitellaan ja rakennetaan, se voi tuottaa vuosikausia jatkuvaa tulovirtaa ja erinomaisia asiakaskokemuksia. Toki sitä pitää markkinoida, ylläpitää ja joskus huoltaakin, mutta katsotaanpa aihetta vähän tarkemmin.

Kivijalkamyymälä vai verkkokauppa?

Onhan siinä jotenkin tosi paljon uskottavampi yrittäjä, kun maksaa vuokraa oikeasta tilasta, minne ihmiset voivat tulla sisään. Riskit vaan ovat isommat, kuten alla olevasta vertailusta voi lukea.

Verkkokaupan eduiksi voidaan usein luetella

  • Riippumattomuus ajasta ja paikasta
  • Pienempi varastoinnin tarve: tuotteet voi tilata tai valmistaa, kun tuote on ostettu
  • Laajempi valikoima
  • Pienempi työvoiman tarve, koska lähes kaikki prosessit ovat automatisoitavissa
  • Merkittävästi laajempi asiakaskunta
  • Nopeammat selailumahdollisuudet (verrattavissa siihen, että sillä erinomaisella myyjällä olisi koko kaupan tuotevalikoima taskussaan: “jos tuo kiinnosti, entäs sitten tämä?”)
  • Asiakkaan ajansäästö: ei tarvetta aikaa vieviin siirtymiin sijaintisi ja kauppojen välillä

Kivijalkamyymälän etuja verrattuna verkkokauppaan

Suurimmat edut ovat mahdollisuus hypistellä tuotteita, osaavat asiakaspalvelijat, kokonaisvaltainen ostokokemus, pienyrittäjän tukeminen ja välitön toimitus. Näiden vaikutusten minimointiin verkkokaupan suunnittelijan kannattaa panostaa. Koska aihe on erittäin tärkeä, käsittelin sitä omassa kappaleessaan suunnitteluosiossa.

Oma verkkokauppa vai myyntialusta, kuten Tori.fi?

Valmis myyntialusta houkuttaa ja onkin monesti erinomainen ajatus. Muiden alustoilla voi helposti kokeilla markkinan imua ja hinnoittelua. Vuonna 2020 valmiita myyntialustoja on kuin sieniä sateella ja niissä liikkuu paljon ostajia. Ilmoittautumalla myyjäksi yhdelle tai useammalle alustalle välttyy oman kaupan rakentamiselta ja osittain myös markkinoinnilta.

Mitä enemmän kuitenkin pyrkii myymään, sen enemmän joutuu kilpailemaan muiden myyjien kanssa. Monta samankaltaisen asian myyjää samassa paikassa johtaa väistämättä hintakilpailuun, minkä väistäminen on helpompaa omassa kaupassa. Lisäkantona koskessa ovat myös alustojen rajoitukset mm. tekstien ja visuaalisten seikkojen suhteen sekä välityspalkkiot ja markkinointikustannukset.

Tärkein oman kaupan tekemisen puolesta puhuvista seikoista on asiakkaiden tunteminen. Toisten alustoilla sinunkin ostavat asiakkaasi ovat heidän asiakkaitaan. Sinun kaupassasi he ovat vain sinun. Saat heistä paljon enemmän tietoa ja voit houkutella pidempään asiakassuhteeseen juuri niillä keinoilla, mitä haluat. Toisten alustalla olet heidän (yleensä melko rajattujen) keinojen armoilla.

Monet alustat keräävät myös vastustusta, koska alkavat lähennellä monopoliasemaa markkinoilla. Monet ravintolat syyttivät mediassa entistä Pizza-onlinea määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä, koska pizzojen kate meni välittäjälle. Myös Epic Games haastoi Googlen ja Applen oikeuteen, koska molemmat alustat ottavat 30 % välityspalkkion ja käytännössä estävät sopimusehdoilla ohimyynnin.

Liiketoiminta ei ole harrastus. Harrastukset maksavat, liiketoiminnasta on tarkoitus saada tuloja. Arvioitaessa liiketoimintamahdollisuutta kannattaa verrata tulomahdollisuuksia riskeihin ja pääoman tarpeeseen. 

 

Tarvitsematta mennä sen tarkemmin yksityiskohtiin, verkkoliiketoiminnan riskit ovat huomattavasti kivijalkamyymälää pienemmät ja mahdollisuudet käytännössä lähes rajattomat. Se vaatii yhtä suuren ajallisen panostuksen kuin kivijalkamyymälän perustaminen ja todennäköisesti paljon enemmän opiskelua. Käytännössä kaiken tarvittavan voi kuitenkin oppia siellä, missä liiketoimintaa tulee harjoittamaan eli verkossa. Ja ilmaiseksi tai erittäin edullisesti.

Kaikkea ei voi myydä verkossa

Totta. Mutta lähes kaikkea voi. Ainoa todella estävä tekijä on, jos hintaa ei syystä tai toisesta voi määritellä helposti. Esimerkkinä julkisen kilpailutuksen alainen rakennusprojekti, joiden hankintapäätösten valmistelu saattaa kestää vuosia.

Muiden tuotteiden ja palveluiden suhteen vain taivas on rajana. Jos siis tuotteesi tai palvelusi voidaan toimittaa fyysisesti tai verkon yli ja hinnoitteluun vaikuttavat tekijät ovat tiedossa, sinulla kannattaa olla verkkokauppa.

01. Kaikki lähtee hyvästä suunnitelmasta

Oletko yrittänyt hakea julkista tukea tai hakea perustettavalle yritykselle rahoitusta? Jos olet, tiedät miten paljon nämä tahot haluavat tietää etukäteen ajatuksesi toteutuksesta. Siis vaikka et ole vielä toteuttanut sitä. Syy on yksinkertaisesti riskien minimointi. Hyvin suunnitelluissa ideoissa on suurempi onnistumisprosentti. Ja ajan saatossa on huomattu, että samat jutut toistuvat hyvissä suunnitelmissa kerta toisensa jälkeen: markkinatuntemus, kilpailijoiden tuntemus, kulurakenteen ymmärrys jne.

Mitä se sitten tarkoittaa verkkokaupan kohdalla?

Mitä kuluttajat odottavat verkkokaupalta?

  • Toimivuutta kaikilla laitteilla
  • Helppoa ostamista
  • Nopeaa toimitusta
  • Palvelua

Huomaatko, mitä tuosta listasta puuttuu? Erikoiset (ja siksi monesti kalliit) tekniset ratkaisut. Verkkokaupasta, samoin kuin kivijalkamyymälästä, voi rakentaa kohderyhmää erinomaisesti palvelevan tekemällä tavalliset rakenteet ja panostamalla tunnelmaan sisällöllisin ja visuaalisin keinoin.

Asiakas tuli ostamaan vaatteita ja suunnittelijan tulisi keskittyä eniten asiakaspalvelun parantamiseen tähtäävien ratkaisujen toteutukseen. Ehkä siksi henkarit ovat pitäneet pintansa vaatteiden esillepanossa. Ne toimivat.

Verkkoliiketoiminnan tekniset ratkaisut kehittyvät nopeammin kuin kukaan pystyy seuraamaan. Foorumeilla ja tekniikkaan keskittyvissä uutisissa on lähes päivittäin innovaatioita, joiden luvataan mullistavan jonkin digitaalisaation osa-alueen. Niistä on hyvä pysyä kartalla (itse suosittelen Product Huntin viikkokirjettä), mutta kysyä itseltään aina “miten tämä parantaa asiakaspalveluani?”.

Kivijalkamyymälän etujen vaikutusten minimointi

Mikä voisi olla ihanampi ostokokemus kuin tupsahtaa sisään somaan kivijalkamyymälään missä hymyilevä asiakaspalvelija tervehtii, antaa rauhassa hypistellä ja tutustua tuotteisiin ja lopulta auttaa tekemään valinnan eri vaihtoehtojen välillä.

Samanlaista kokemusta ei verkkokauppaan voi luoda, mutta keskittymällä verkkokaupan vahvuuksiin ja minimoimalla kivijalkamyymälän etuja ostokokemus voi olla silti erinomainen.

Asiakkaamme verkkokaupassa (disar.fi) tuotteilla on hyvin palvelevat tuotetekstit
Mikään ei ole niin pieni tieto tuotteesta, ettei sitä kannata lisätä tuotetietoihin. Käytä tekstin rakennetta ymmärrettävyyden lisäämiseksi: otsikko, tiivistelmä, leipäteksti, tarkennukset, tekniset ominaisuudet…
Vertaa ennen kaikkea omiin vaihtoehtoihin, mutta myös kilpailijan vastaaviin. Vertailutaulukko antaa potentiaaliselle asiakkaalle paremman lähtökohdan valintaa varten kuin mainospuheet eri vaihtoehtojen välillä. Varsinkin teknisten ominaisuuksien vertailu on erinomainen ostopäätöstä miettivän asiakkaan työkalu.

Eri ihmisillä on erilaisia mieltymyksiä tutustua asioihin. Toiset tykkäävät lukea, osa katsoa videoita, jotkut kuunnella tai hypistellä. Ota käyttöön niin monta eri tapaa kuin mahdollista. Tämä ei ainoastaan paranna ihmisten kävijäkokemusta, vaan antaa myös ammattimaisemman kuvan yrityksestäsi.

Lukeminen: kirjan ja internet-sivun lukeminen on hyvin eri asia. Kirjaa luetaan laidasta laitaan, kun taas internet-sivulla se vaikeuttaa lukemista. Kirjan teksti voi olla jäsentelemätöntä, kun taas internetin lukemiseen käytetty skimmaustyylinen lukeminen vaatii lyhyitä kappaleita ja selkeää rakennetta.

Videot: Mikäli päätät myöhemmin ladata videosi myös Youtubeen tai muuhun vastaavaan palveluun, valitse mielenkiintoa herättävä pysäytyskuva eli se, minkä katsoja näkee ennen videon käynnistymistä. Laita ääni oletuksena pois päältä, etteivät lähellä olevat ihmiset häiriinny julkisissa tiloissa katsottaessa. Lisää myös tekstitys, jotta videon sisällön voi katsoa ilman ääntä.

“Pidit tästä, ehkä pidät tästäkin?” Nämä suosittelut ovat tuttuja lukuisista menestyvistä verkkokaupoista. Suositukset voivat olla yhteensopivia tuotteita, lisäosia, tarvikkeita tai vaikka jotain hassutteluja.

Omakohtainen kokemus: Lisämyynnin ei tarvitse olla vaikeaa. Olin yhdessä elämänvaiheessa lukiolaisten palvelemiseen erikoistuneen kirjakaupan myymäläpäällikkönä ja saimme laskimet myyntiin myymäläämme. Ohjeistin myyjämme yksinkertaisesti kysymään jokaiselta matematiikan, kemian tai fysiikan kirjan ostaneelta, onko hänellä jo laskin. Myimme enemmän laskimia kuin loput kymmenkunta ketjun liikettä yhteensä. – Tuukka

Osaava asiakaspalvelija = huomioi ja anna vastaukset kysymyksiin

Kävijä haluaa tuntea olevansa tärkeä. Huomioi hänet etusivulla tervehdyksellä ja pidä mahdollisuus kysyä mukana koko ostokokemuksen ajan. Älä kuitenkaan tuputa hienoa chattiasi. Se on yhtä ärsyttävää kuin kivijalkaliikkeen tuppautuva myyjä.

Myyjää tarvitaan paikalle, kun asiakkaalle tulee kysymyksiä. Chat ja chatbotit ovat hyödyllisiä lisäkysymyksiä varten, mutta älä anna niiden olemassaolon laiskistaa olennaisen suunnittelua ja tekemistä. Kuten eräs tutkimukseen osallistunut henkilö totesi: “Onhan chatteja, mutta siellä asiakaspalvelija hakee netistä vastauksen kysymykseeni. Osaan minä itsekin googlata”.

Käyttämämme chat -toiminto asiakkaamme verkkokaupassa.

Rakenna sivusi kuin kukaan ei koskaan voisi vastata kysymyksiin. Panosta tuote-, tilaus-, maksu- ja toimitustietojen ymmärrettävyyteen, selitä kaikki jargon sanojen yhteydessä (ks. kuva alla) ja luo looginen, nopeasti käytettävä UKK. Lisää tarvittaessa linkkejä ulkopuolisiin lähteisiin, ellei selitys mahdu kunnolla omalle sivullesi.

Usein kysyttyihin kysymyksiin lyötyy helposti vastaukset asiakkaamme verkkokaupan tuotesivulta.

Kokonaisvaltainen ostokokemus = suunnittele loppuun saakka

Tämä ei ole mitään rakettitiedettä, mutta silti sitä käytetään yllättävän vähän. Kuvittele itsesi asiakkaaksesi ja ensin mieti, miten haluaisit itseäsi palveltavan. Sitten mieti, millainen yllätys tekisi sinuun vaikutuksen. Tee lista eri vaihtoehdoista ja ala kokeilla! Pyydä palautetta asiakkailta, niin saat heidät luonnollisella tavalla mukaan kauppasi kehitystyöhön.

Yksi hyvä tapa on laittaa toimituksen mukaan jotain, mikä yllättää positiivisesti, saa palaamaan kauppaan, arvostelemaan kokemuksen tai tuotteen, kertomaan kavereille. Kiitä, ehdota, näytä arvostuksesi.

Pienyrittäjän tukeminen = anna tyylisi näkyä

Menestynyt tekstintuottaja Ramit Sethi on sanonut, ettei kirjoittamisessa ole muuta tyyliä kuin oma tyylisi. Hän ei allekirjoita nykyään trendikästä tiivistettyä tyyliä, vaan kirjoittaa uutiskirjeissään sivutolkulla joka kerta. Se toimii hänellä ehkä juuri siksi, että se on rehellisesti hänen tyylinsä. Suomessa Varusteleka käyttää hyvin omanlaistaan viestintätyyliä, mikä taas puhuttelee heidän ostajakuntaansa.

Tuo oma tyylisi ja tarinasi esiin sinulle ominaisella tyylillä. Älä mieti liikaa. Tee sitä joka viikko säännöllisesti ja huomaat, että yllättävän nopeasti teksti löytää tyylinsä.

Toimitusaika = minimoi se

Jos keski-Euroopasta tuotteen saa parissa päivässä kotiin, se on onnistuttava myös kotimaassa. Ja Postia voi syyttää vain tiettyyn pisteeseen saakka. Ketjuta logistiikkaa niin, että tilauksen tullessa se lähtee maahantuojalta tai valmistajalta suoraan asiakkaalle. Tämä pienentää myös varaston tarvetta. Kilpailuta kuljetusyritykset, automatisoi kaikki vaiheet äläkä vaan ajattele, että halvin on paras. Nopein ja luotettavin on paras ja hinnat ovat niin lähellä toisiaan, että nopeimmalle kannattaa maksaa.

Jos toimitusaika venyy syystä tai toisesta, pyri keksimään asiakkaalle digitaalisia lisätuotteita, bonuksia tai muuta näprättävää odotusajalle. Ole yhteydessä säännöllisesti. Asiakkaita eivät haittaa niinkään ongelmat kuin se, että kukaan ei ratkaise niitä tai pallottelee häntä “palvelijalta” toiselle.

Suunnittelun osat: erilaista vai samanlaista?

Kun uusi mainostoimiston innokas myyntimies pääsee puhumaan verkkosivun suunnittelusta, kirjainlyhenteitä alkaa pian ilmestyä kuin sieniä sateella: UX, UI, IxD, UCD… Termit eivät sinänsä ole tärkeitä. Tärkeää on keskittyä luomaan potentiaaliselle asiakkaalle mahdollisimman hyvä kävijäkokemus sivustolla.
On olemassa asioita, missä räätälöinti ja erilaistaminen on järkevää ja sitten on parhaita käytäntöjä. Anna kilpailijoiden opettaa asiakkaat käyttämään sivustosi rakennetta ja räätälöi sisältö. Logojen paikat, viimeisen päälle disainatut ikonit ilman selityksiä ja asioiden sijoittaminen eri paikkaan kuin kilpailijoilla eivät myy yhtään enempää. Selkeä, looginen rakenne yhdistettynä huolella suunniteltuun ja toteutettuun sisältöön myyvät.

Suunnittelua voidaan lähestyä esimerkiksi kävijäkokemuksen kuuden kohdan näkökulmasta. Jos ne täyttyvät, sivujen kävijäkokemusta voi pitää erinomaisena:

  1. Sivuilla on kävijälle hyödyllistä tietoa (räätälöidään)
  2. Sivut ovat helppokäyttöiset (parhaan käytännön mukaan)
  3. Sivujen ulkoasu antaa halutun vaikutelman yrityksestä (sekä että)
  4. Sisällön viesti on uskottava (räätälöidään)
  5. Sivujen sisältö on selkeä ja helposti ymmärrettävissä (räätälöidään)
  6. Sivut ovat helposti löydettävissä (parhaan käytännön mukaan)
Kuten huomaat, räätälöintiä tarvitaan joka tapauksessa, joten työmäärää kannattaa leikata asioista, minkä vaikutus tavoitteeseen on vähäinen tai olematon. Käydäänpä nuo kohdat yksi kerrallaan läpi.

Sivuilla on kävijälle hyödyllistä tietoa

Tämä on se tärkein kohta. Yritä ajatella omaa palveluasi ulkopuolisen silmin ja listaa, mitä kaikkea itse haluaisit tietää, jos ostaisit jotain samankaltaista. Ei ole olemassa liikaa tietoa, on vain huonosti organisoitua tietoa.Tämä on se tärkein kohta. Yritä ajatella omaa palveluasi ulkopuolisen silmin ja listaa, mitä kaikkea itse haluaisit tietää, jos ostaisit jotain samankaltaista. Ei ole olemassa liikaa tietoa, on vain huonosti organisoitua tietoa.

Sivut ovat helppokäyttöiset

Logo vasempaan yläkulmaan, menu ylös keskelle tai hampurilaisen taakse riippuen otsikoiden määrästä, samat nimet menun nimikkeillä kuin muillakin toimialan yrityksillä. Ja niin edelleen. Katso, miten kilpailijasi ovat ratkaisseet asiat ja kopioi kylmästi käytetyimmät rakenteet ja ratkaisut. Ja aina voit kehittää edelleen, jos huomaat jonkin toistuvan tavan, jossa on kuitenkin jokin ärsyttävä epätoiminnallisuus.
Rakensimme Lokoisan verkkokauppaan hyvin loogisen menurakenteen.

Sivujen ulkoasu antaa halutun vaikutelman yrityksestä

Graafikoilla on oikeutus olemassaololleen 🙂 Hyvä graafikko osaa rakentaa visuaalisen ilmeen, mikä antaa sivuille halutun tunnetilan ja visuaalisilla keinoilla kiinnittää huomion olennaisiin asioihin. Hyvin suunniteltu visuaalinen ilme luo myös uskottavuutta, jolloin kävijät luottavat saavansa tilaamansa tuotteet ja uskaltavat käyttää maksutoimintoja.

Sisällön viesti on uskottava

Uskottavuus koostuu monesta seikasta ja sen voi todella helposti myös tuhota. Miksi me olemme käyttäneet näin paljon aikaa omien sivujemme sisällön rakentamiseen? Tutki omaa alaasi, kilpailijoitasi, vaihtoehtoisia tuotteita, asiakkaita ja heidän valintojensa syitä ja koosta siitä sisältöä. Ammattimaisuus antaa uskottavuutta.

Sivujen sisältö on selkeä ja helposti ymmärrettävissä

Sisältöä kannattaa olla suhteellisen paljon. Ja siitä syntyy huonosti organisoituna ongelmia. Käytä loogista sisällysluetteloja, tiivistelmiä, otsikointia, linkkejä, korostuksia ja piilotettuja lisätietoja saadaksesi olennaisen erottumaan lisätiedoista. Kuten aiemmin jo kävimme läpi, internettiä ei lueta kuten kirjaa eli ohjaa kävijän huomiota ja pyri suunnittelemaan sisältö niin, että määrästä riippumatta halutun sisällön löytää sekunneissa.
Suunnittelemamme matkatoimiston matkaesittelysivu. Pelkästä sisällön ulkoasusta saa sisällön merkityksen selville.

Sivut ovat helposti löydettävissä

Hakukoneystävällisyys, -optimointi ja yleisten hakutermien käyttö. Lisäksi tähän liittyy sivustorakenteen suunnittelu niin, että asioiden suhteet ovat selkeitä ja ymmärrettäviä.

Alla käymme läpi meidän (ja aika monen muunkin) ajatuksia suunnittelusta.

Itse, yhdessä vai avaimet käteen?

Jos tiedät, mitä haluat, sinulla tulee kauppaan vain muutama tuote ja myyntialustojen toiminnallisuudet ovat sinulle tuttuja, voi verkkokaupan rakentaminen itse olla hyvä vaihtoehto. Lisäksi sinun pitää vain olla valmiina pistämään tarvittavat työtunnit projektiin. Saatat myös tietää jonkun, joka on rakentanut tuottavia verkkokauppoja ja pyytää tätä opettamaan (maksua vastaan luonnollisesti) sinulle toimivat tavat.

Jos tuotteita on paljon tai et ole ihan varma verkkokauppojen nykyisistä mahdollisuuksista ja toiminnallisuuksista tai et yksinkertaisesti tiedä kristallin kirkkaasti, mitä kaupalta odotat, kannattaa projektiin ottaa toinen osapuoli mukaan. Ammattilainen osaa ohjata sinut suunnittelun ja toteutuksen läpi sinun huomioiden sen, miten paljon aikaa ja rahaa olet valmis projektiin sijoittamaan.

Parhaan tuloksen saat, jos ammattilainen varmistaa ensin huolellisesti ymmärtävänsä sinun busineksesi toiminnan. Kun verkkokauppa suunnitellaan sinun busineksesi näkökulmasta, valitaan todennäköisemmin toimivia ratkaisuja. Ilman ymmärrystä voi olla, että kauppaasi tulee toiminnallisuuksia vain siksi, että ne voidaan laittaa sinne.

Avaimet käteen -ratkaisussa sinä toimitat pyydetyt materiaalit toimittajalle ja he rakentavat kaupan valmiiksi. Kiireessä nämä voivat tuntua hyviltä vaihtoehdoilta ja mikäli kunnollinen etukäteissuunnittelu tehdään, ne voivat sitä ollakin. Sinä voit keskittyä businekseen, toimittaja tekee kauppasi valmiiksi omien prosessiensa mukaan.

Designin kaksi tasoa

Vaikka me suunnittelemme suorastaan intohimolla asiakaskokemuksia ja vuorovaikutustapoja, tiedämme, ettei kaikkea kannata suunnitella uusiksi.

Varsinkin vuorovaikutussuunnittelussa peruslähtökohta on ihmisten käyttäytyminen eikä se muutu jokaisen kaupan kohdalla. Suunnittelussa on kannattaa keskittyä olennaiseen, mikä on sivujen sisältö, ei rakenne.

Sivujen ulkoasu on myös alisteinen sisällölle. Jos et usko, mieti, ostaisitko kuntosuunnitelman kamalan näköisiltä sivuilta, joita ylläpitää seuraamasi fitnessguru vai todella vaikuttavilta sivuilta, joiden takana on kasvoton yritys.

Se, että järjestys on sisältö, ulkoasu, rakenne ei tarkoita, että ulkoasulla tai rakenteella ei ole merkitystä. Se tarkoittaa, että sisältö kannattaa hioa huippuunsa ja käyttää sitten ulkoasun ja varsinkin rakenteen suhteen valmiita ratkaisuja. Musiikkibusineksessa on sanonta “ei vaikuta levymyyntiin”, millä viitataan jonkin liian pienen yksityiskohdan hiomiseen studiossa. Sama pätee sivujen ulkoasuun. Toimivia väripaletteja saa internetistä ilmaiseksi, joten keskity sisältöön.

Toimivat rakenteet ovat juuri sellaisia, mitä kaikki muut käyttävät. Jos tavoitteesi on myydä tuotteita verkossa, älä käytä aikaasi omien rakenteiden suunnitteluun, vaan keskity sisältöön. Tuliko jo selväksi? Sisältö ensin.

Turvallisuus ja tekniikka

GDPR tuo tietojen käsittelyyn paljon vaatimuksia, mitkä kannattaa ottaa huomioon heti projektin alussa. Näissä kannattaa tukeutua ammattilaisen apuun, sillä se voi tulla todella paljon halvemmaksi. Ensimmäiset sakot on jaettu ja ne eivät ole pieniä.

Verkkokaupan rakentaminen tyhjästä ei ole nykypäivänä enää järkevää. Jokainen koodauksesta jotain tietävä ymmärtää, että 99,99 % yrityksistä heittäisi siinä tapauksessa rahaa kaivoon. Avoimeen lähdekoodiin perustuvia, toimivia ratkaisuja on niin paljon, että millainen vain räätälöinti onnistuu hyvien kehittäjien toimesta.

WordPressin suosion syynä on pitkälti myös turvallisuus.

SSL-sertifikaatteja myydään, mutta sellaisen voi saada ilmaiseksikin. Joka tapauksessa se on käytännöllisesti katsoen pakko hommata, sillä, jos verkkokaupan osoite ilmoittaa osoiterivillä “ei-turvallinen”, myyntiä tuskin paljon tulee.

Se, kenen palvelimella kauppa sijaitsee, voi vaikuttaa paljon esimerkiksi hakukonenäkyvyyteen ja kaupan sivujen latautumisnopeuteen. Tästä syystä kannattaa tutkia, miten webhotellin palvelimet ja palvelut ovat ottaneet verkkokauppa-alustat huomioon.

02. Verkkokaupan toimittajan valinta

Jos teet verkkokauppasi yhdessä jonkun kanssa tai annat toimeksiannon yksityiskohtaisella ohjeistuksella, mitä yhteistyökumppanilta pitäisi kysyä? Siis hinnan ja toimitusajan lisäksi. Mikä hinta on hyvä ja kauan siinä saa kestää? Katsotaan kohta kerrallaan.

Hinta ja toimitusaika

Aina, kun puhutaan julkisista kilpailutuksista ja joku menee vikaan, lähes poikkeuksetta väännetään vitsiä tyyliin: “Sen siitä saa, kun valitsee halvimman”. Jos asia naurattaa, niin miksi omalla kohdalla hinnan pitäisi olla määräävä tekijä? Hintaa paljon tärkeämpää on mitä sillä rahalla saa.

Verkkokaupan rakentamisen kustannus pk-yritykselle on 0 – 50 000 € + ylläpito. Toimitusaika viikosta puoleen vuotta. Tuohon vaihteluväliin mahtuu kaikki 15-vuotiaasta veljenpojasta isoon digitoimistoon. Varmaan kalliimpiakin on, mutta en tiedä, miksi.

Verkkokaupan rakentamisessa on monta vaihetta ja törkeä määrä liikkuvia osia, joten kasasin alle listan asioista, mistä projektin ostajan pitää ainakin olla tietoinen.

Mitä kannattaa vaatia verkkokaupan toimittajalta?

Vaatiminen on ehkä turhan tiukasti sanottu. On kuitenkin hyvä ymmärtää, missä voi mennä metsään ennen kuin tilaa palvelun, minkä sopimuksessa voi olla paljon ei-niin-yksiselitteisiä asioita ja sanoja.

Kaikella työllä pitää olla takuu. Digitaalisissa projekteissa takuuna näkyy usein “ työstämme projektia niin kauan, että olet täysin tyytyväinen.” Lupauksena hyvä, mutta entäs, jos toimitusaika venyy ja epätyytyväisyys johtuu siitä? Takuu on siinä tapauksessa pelkkä mainoslause.

Suosittelen kirjaamaan ylös vähintään tärkeimmät projektin osat ja aikataulut. Jokainen viikko, kun verkkokauppa ei ole pystyssä tarkoittaa menetettyä kassavirtaa, joten sopimussakon liittäminen toimittajasta johtuvista pitkistä ylityksistä ei ole mielestäni liikaa vaadittu. Heidän pitäisi kuitenkin olla paremmin tietoisia toimitusajasta ja vaadittavasta työmäärästä kuin tilaajan.

Verkkokauppa ilman maksutapoja ei ole verkkokauppa. Toimittajalla tulisi olla osaaminen vaihtoehtojen kertomiseen ja näiden lisäämisestä ei tulisi periä lisähintaa.
Verkkokauppa ilman maksutapoja ei ole verkkokauppa. Toimittajalla tulisi olla osaaminen vaihtoehtojen kertomiseen ja näiden lisäämisestä ei tulisi periä lisähintaa.

Lähtökohtaisesti verkkokauppa-alustat ottavat vastaan massalisäyksiä csv-tai muuna tiedostona. Sopimukseen kannattaa kuitenkin kirjata, kuka tiedoston kokoaa, sillä yksittäisistä verkkokaupan rakentamiseen liittyvistä töistä tämä on isoin ja voi huonosti suunniteltuna muodostua isoksi kiistakapulaksi projektin loppumetreillä.

Verkkokaupan käyttöön ja päivittämiseen tulisi vähintään saada kirjalliset ohjeet ja ensimetreille puhelintuki.

Hyvin toimiva ja suunniteltu viestintä on minkä tahansa projektin kulmakivi. Sopikaa kuka viestii, kenen kanssa ja mitä kanavaa käyttäen. Valitkaa kanavaksi joku, mistä on helppo etsiä menneitä keskusteluja, sillä chat-rivejä saattaa olla tuhansia.

Hakukoneystävällisyys on eri asia kuin hakukoneoptimointi. Ystävällisyys viittaa siihen, että toimittaja ymmärtää hakukoneiden toimintaperiaatteet ja osaa sekä tehdä oman hommansa niiden mukaan että ohjeistaa asiakkaan tuottamaan hakukoneystävällistä sisältöä.

Hakukoneystävällisen sisällön perusteet
https://osg.fi/miten-kirjoittaa-hakukoneoptimoitu-teksti-ja-miksi/

Eli toimii ja näyttää hyvältä yleisimmillä näyttöko´oilla. Yleensä tällä viitataan mobiilikäytön vaatimiin näyttökokoihin, joille sivuston rakenne optimoidaan. Yli puolet internetkäytöstä tehdään tällä hetkellä (2020) mobiililaitteilla, joten tämän on kuuluttava hintaan.

Valitun alustan tulisi skaalautua ylöspäin maksutta. Ja paljon ylöspäin. Jos alustan hinnoittelu on rakennettu niin, että “sis. 10 tuotetta” ja tuotemäärän kasvaessa hinta pompsahtaa, niin se on rahastusta. Toimivan verkkokaupan tuotteiden lisäys tapahtuu asiakkaan toimesta ja kustannuksella eikä kasvata alustan kustannuksia, joten miksi niistä pitäisi maksaa?

Verkkokaupan koulutus voidaan mielestäni jakaa karkeasti kahtia: sisällön hallinta ja rakenteen hallinta.

Sisällön hallinta opastaa lisäämään, muokkaamaan ja poistamaan tekstiä ja kuvia. Siinä otetaan kantaa myös hakukoneystävällisen sisällön vaatimiin asioihin, kuten metakuvauksiin, alt-tageihin jne. Tämä tulee kuulua veloituksetta pakettiin.

Rakenteen hallinta opastaa tekemään kaiken muun eli muokkaamaan verkkokaupan rakennetta. Tällaisen koulutuksen jälkeen osaat periaatteessa rakentaa verkkokaupan rakenteen itse. Tämä voi hyvin olla lisämaksullinen palvelu.

 

Meidän tapamme toteuttaa nämä.

03. Verkkokaupan ylläpito

Ei se kauppa verkossakaan itsekseen pystyssä pysy (vaikka itseasiassa melkein pysyy). Ylläpito koostuu teknisestä ylläpidosta ja sisällön päivityksestä. Molemmat on mahdollista tehdä itse, vaikkakin tekninen ylläpito vaatii jo osaamista. Sitä saa toisaalta kiinnostumalla ja katsomalla Googlesta 🙂

Tekninen ylläpito

Verkkokaupassa liikkuu raha, joten tietoturvallisuus on sanomatta tärkeysjärjestyksen huipulla. Rakensitpa kauppasi millä tahansa alustalla, alustan kehittäjät tuovat tietoturvapäivityksiä, mitkä pitää asentaa niin, että siitä koituu asiakkaille mahdollisimman vähän haittaa (= yöllä). WordPress-alustoissa käytetyt liitännäiset päivittyvät ja itse WordPress tuo päivityksiä tasaiseen tahtiin. Päivityksistä koituu usein ongelmia toiminnallisuuksille, joten päivittämiseen kannattaa varata aikaa.

Sisällön ylläpito

Hyvin hoidettu verkkokauppa vaatii säännöllistä päivittämistä. Uudet tuotteet, tarjoukset ja kampanjat, hinnat, uutiset, ilmoitukset… Homma ei siis eroa kivijalkamyymälän pitämistä muuten kuin että päivittäminen tehdään koneella. Tähän kannattaa myös panostaa, sillä kävijät arvostavat kauppaa, missä tapahtuu ja saattavat ajan kuluessa palata vain katsomaan, mitä uutta teillä on tapahtunut.
Asiakkaallamme on "Viikottaiset uutuudet" -osio, joka saa asiakkaita palaamaan viikottain tarkastelemaan uutuuksia.

Raportit ja analyysi

Seurataanko kivijalkamyymälöissä tai normaalibusineksessä tunnuslukuja? Ja siellä niiden seuraaminen on paljon vaivalloisempaa kuin digitaalisessa maailmassa. Jokaisen verkkokaupan omistajan tulee seurata kävijämäärien kehitystä ja markkinoinnin toimivuutta.

Mahdollisesti seurattavia asioita on niin paljon, että kannattaa ensin miettiä ilman tietokonetta, mitkä vaikuttavat oman busineksen kannattavuuteen eniten ja etsiä ne tunnusluvut vasta sitten analysaattoreista.

04. Verkkokaupan markkinointi

Kun verkkokauppaa tehtiin Suomessa 2019 vajaalla 14 mrd eurolla, kilpailua on. Ja se kasvaa koko ajan. Koska markkinointitavat internetissä kehittyvät nopeasti, ne on parempi lukea muualta kuin meidän sivuiltamme. Keräämme tähän aikaa kestäviä ajatuksia markkinoinnista ja päivitämme linkkejä paikkoihin, jotka tekevät tapojen seuraamisesta elantonsa.

Aikaa kestävät ajatukset

Eniten aikaa kestävä ajatus on kuitenkin yksinkertainen: tee erinomaista sisältöä kanavan ehdoilla. Kasvokirjat sun muut tulevat ja menevät, mutta markkinoija, joka luo katsojaa hyödyttävää tai viihdyttävää sisältöä käytetyn markkinointikanavan sääntöjen ehdoilla, ei voi mennä pahasti pieleen. Opettele siis kanavasi säännöt ja ala luoda.

Uskomme ainakin seuraavien verkkokauppoihin erityisesti liittyvien markkinointitapojen pysyvän hengissä seuraavien muutaman vuoden ajan: hakukonemarkkinointi, promokoodit, lojaalisuusohjelmat sekä some-markkinointi.

Hakukonenäkyvyys

Hakukoneissa voi näkyä kahdella tavalla: maksamalla (hakutulosten ylimmät, Mainos-merkityt linkit) ja orgaanisesti. orgaanisten tulosten sivut ovat algoritmin mielestä parhausjärjestyksessä sisällön laadun suhteen käyttämällesi hakusanalle tai -lausekkeelle. Siinäpä vielä kerran muistutus laadukkaan sisällön tärkeydestä 😉 Hakukone tarkoittaa monelle Googlea, mutta kannattaa muistaa muitakin hakukoneita olevan. Näillä on vähemmän käyttäjiä, mutta samalla kilpailu on pienempää ja hinnat ovat edullisempia.

Promokoodit

Promokoodit ovat hyvä tapa saada seurantadataa ja kokeilevia kävijöitä kauppaasi. Kokeilijasta tulee hyvin suunnitellun ja toteutetun kokemuksen kautta uusintaostaja ja vähitellen kanta-asiakas.

Lojaalisuusohjelmat

Absoluuttiset eurot ratkaisevat. Tietyissä tilanteissa kannattaa tinkiä kertakatteesta saadakseen asiakassuhteen aikana absoluuttisesti enemmän euroja. Lojaalisuusohjelmat ovat juuri tätä silmällä pitäen rakennettuja, säännöllisesti ostaville asiakkaille tarjottavia alennuspaketteja.

Some-markkinointi

Sosiaalisen median kanavat varmasti vaihtuvat, mutta käsitteenä se tuskin häviää minnekään. Markkinointia kannattaa tehdä siellä, missä ostajat ovat, joten seuraamalla sosiaalisen median kehitystä löytää oman kohderyhmänsä käyttämät alustat. Nousevia alustoja kannattaa kokeilla rohkeasti kilpailun pienuuden ja hintojen edullisuuden takia.
Asiakkaamme on löytänyt kohderyhmänsä instagramista ja täten tuotta aktiivisesti sisältöä siellä.

Internet-markkinoinnin nykytila

Uusimpiin alustoihin ja villityksiin liittyy aina paljon epävarmuustekijöitä. Jos ei halua olla aivan kärjessä raivaamassa tietä, seuraamalla vakiintuneita julkaisijoita saa todennäköisesti tietoonsa alustat, mitkä ovat jollain tapaa selvinneet ensimmäisistä vastoinkäymisistä. Tässä esimerkeillä varustettu lista paikoista, mistä tutkimalla löytää ajantasaista tietoa: Verkkosivujen julkaisualustat, kv. yrittäjäjärjestöt, sosiaalisen median uutissivustot, sosiaalinen median resurssipankit

Bluunin tapa

Meillä on yksinkertainen filosofia. Keskitytään olennaiseen. Jos olet lukenut kaiken ylläolevan, tiedät, että sisältö on olennaista.

Räätälöitävistä elementeistä rakentaminen on nopeaa ja kustannustehokasta, elementtien räätälöinti hidasta ja kallista. Molempia näkee tehtävän, me suosittelemme ensimmäistä. Tarvittaessa teemme jälkimmäistäkin, mutta siihen täytyy olla erittäin hyvät perusteet.

Tähän päättyy tämä tietopaketti. Meillä on niitä muistakin aiheista ja päivitämme sivujamme (liiankin) usein, joten poikkea aina välillä katsomaan.

Kiitos lukemisesta, ollaan yhteyksissä!

Tuukka & SDT Bluuni

Minulla on heti kysymys